Předškolní skupiny
Pročemučky
Průběh lekce: 10 minut na komunikaci (včetně zpráv a diskuse o domácích úkolech), 15 minut na písemnou část (obrázková písmena, omalovánky), 15 minut na pohybové lexikální hry, 20 minut na rozvoj jemné motoriky (kartičky, kostky s písmeny), básničky a pohádky.
Cílem této skupiny je rozvoj řečových dovedností, aktivizace a obohacení slovní zásoby, seznámení s okolním světem, rozvoj myšlení, paměti a pozornosti. Program zahrnuje také rozvoj jemné motoriky, která podporuje řeč, a upevnění základních dovedností psaní. Děti se učí řešit studijní problémy bez přítomnosti rodičů, zvykají si pracovat ve skupinách, což má pozitivní vliv na jejich učení obecně a na jejich adaptaci na vzdělávací proces.
V nejmladší skupině je kladen důraz na rozvoj jemné motoriky, která podporuje rozvoj řeči a kreativitu. Děti se učí znázorňovat a vyslovovat písmena, přiřazovat k nim různé obrázky a kreslit je, dále učitel rozvíjí asociativní přístup, učí hledat slova s určitými písmeny a vede jazykové (lexikální) hry, iniciuje diskusi na různá témata.
V učebním plánu:
- znázornění písmen abecedy pomocí gest a improvizovaných materiálů;
- zvýraznění první hlásky ve slově, možnost výběru slov začínajících na dané písmeno;
- vybarvování: práce se stínováním a malováním;
- rozdělení slov do skupin - rostliny, zvířata atd;
- dovednosti popisovat předměty a činnosti;
- hry pro rozvoj jemné motoriky a koordinace;
- bludiště, spojování bodů a další grafická cvičení;
- čtení a diskuse o pohádkách;
- mobilní vývojové lexikální hry;
- říkanky a příběhy pro rozvoj řeči
- nácvik týmové spolupráce.
Bukvoježky
Průběh lekce: 10 minut na komunikaci, 20 minut na písemnou část (výuka psaní písmen), 15 minut na lexikální hry a hádanky, 15 minut na čtení básniček a příběhů, převyprávění.
V předškolní skupině pracujeme na výslovnosti, učíme se dělit písmena na samohlásky a souhlásky, učíme se předložky a slovesa, jednoduchá synonyma a antonyma a učíme se skládat příběhy z obrázků. Učí také parafrázování, slabikování a kombinace písmen. Hlavním úkolem je jemně podpořit jejich zájem o ruský jazyk, seznámit je s ruským folklorem (pohádky, básničky, písničky), podpořit jejich komunikaci s vrstevníky na témata zajímavá pro tento věk a naučit je číst jednotlivé slabiky.
V učebním plánu:
- učení abecedy;
- nácvik psaní, práce na správném psaní tiskacích písmen - psaní perem;
- rozlišování hlásek na začátku, uprostřed a na konci slova;
- rozdělení hlásek na samohlásky a souhlásky;
- vysvětlení rozdílu mezi zvukem a písmenem;
- rozlišování první hlásky ve slově, schopnost napsat první písmeno, vyhledávání slov začínajících na dané písmeno (hlásku).
- učení čtení: písmena, slabiky;
- správná výslovnost;
- Rozdělení slov na písmena a slabiky;
- vysvětlení významu předložek;
- vysvětlení rozdílu mezi slovy označujícími předměty, znaky předmětů a činností;
- shoda podstatných a přídavných jmen (podmět a přívlastek) v rodě, čísle a pádu;
- dovednost používat slovesa ve správném čase a osobě;
- dovednosti výběru jednoduchých synonym a antonym;
- dovednosti výběru zobecňujících slov;
- recitace a memorování říkanek a pořekadel;
- dovednosti parafrázování;
- dovednosti psaní příběhů na základě obrázků;
- lexikální hry.
Školní skupiny
Prvňáčci
V učebním plánu:
- rozvoj dovedností psaní, plynulý přechod k psaným dopisům;
- vývoj a korekce pozornosti na zvukovou stránku slyšitelné ruské řeči, sluchová paměť, řečový aparát;
- zdokonalení výslovnosti ruských slov v souladu s normami ortoepie, s dodržováním přízvuků;
- oprava nedostatků ve výslovnosti některých hlásek;
- zpřesnění, obohacení a aktivizace slovní zásoby dětí;
- oprava schopnosti tvořit věty (nevynechávat slova, řadit slova v určitém pořadí, správně je vzájemně koordinovat a správně vyslovovat).
Hlavní části kurzu:
Pravopis. Písmena, hlásky, slabiky, slova. Rozpoznávání zvuků sluchem, identifikace tištěného slova a slyšeného slova. Porovnávání hlásek a písmen. Tištěná písmena.
Čtení a psaní. Písmena, slabiky, slova a věty. Zvládnutí čtení slov a vět. Tvorba nezávislých příběhů. Rozpoznávání a hláskování písmen. Tištěná písmena, Prvky velkých písmen, velká písmena. Rozpoznávání slov. Vyplňování mezer pomocí písmen.
Gramatika. Zvuky a písmena. Samohlásky a souhlásky. Odpovědi na otázky: "Kdo? Co?", "Co dělat?", "Co?". Podstatné jméno a sloveso. Koncovky podstatných jmen.
Komunikace. Odpovědi na otázky k textu. Kompozice vlastních příběhů. Pokračování složených vět po spojkách a, a, ale atd. Popis série obrázků, vzájemné porovnání obrázků. Nalezení střetu významů. Rozlišování mezi fantastickým a skutečným. Titulky, nadpisy, nápisy, oznámení.
Slovník. Zvukové imitace a interjekce. Názvy zvířat a jejich mláďat, přírodních jevů, předmětů pro domácnost, školních předmětů a pomůcek. Názvy měsíců, dnů v týdnu. Témata: rodina, přátelé, já.
Kultura. Dětské hry. Ruské pohádky. Ruské tradice, rozdíly: Nový rok a Velikonoce.
Znalci
V učebním plánu:
- tvorba a oprava pravopisné ostrosti na základě cílevědomé systematické práce na skladbě a lexikálním významu slov;
- rozvoj a korekce schopnosti vytvářet spojení mezi slovy ve větách a oddělovat slovní spojení od vět;
- upevnění a oprava schopnosti rozdělit text na části, pojmenování částí textu, vytvoření jednoduché osnovy a převyprávění textu podle osnovy.
- rozvoj a korekce souvislého písemného projevu (psaní slohových prací podle připraveného nebo společně sestaveného plánu, drobné slohové práce podle obrázku a odkazových slov).
Hlavní části kurzu:
Pravopis. Pravopis párových znělých a neznělých, měkkých a tvrdých souhlásek. Hláskování samohlásek po sings. Měkký znak po zpěvech a na konci slov. Dvojité souhlásky. Hláskování ne, ani. Střídání samohlásek a souhlásek. Pravopis pádových koncovek podstatných a přídavných jmen, pravopis osobních pádových koncovek sloves. Oddělení tvrdých a měkkých znaků.
Čtení. Téma a myšlenka textu. Název. Typy textů (popis, vyprávění, úvaha). Plán příběhu a textu. Vývoj děje, postavy, myšlenky v průběhu vyprávění. Účel a prostředky umělecké kompozice. Ruská literatura v celé své rozmanitosti.
Gramatika. Odpovědi na otázky: "Kdo? Co?", "Co dělat?", "Co?". Podstatná jména, přídavná jména, slovesa. Zájmena. Skloňování podstatných a přídavných jmen. Jednotné a množné číslo. Předložky. Přítomný, minulý a budoucí čas. Konjugace, druh slovesa, deklinace.
Komunikace. Charakteristika. Popis emocí, stavů, dojmů, pocitů. Popis osoby, jejího chování a jednání. Konstrukce různých typů vět s negací. Schopnost klást otázky k objasnění vypravěčova vyprávění (kdy, kde, v jakém sledu se události odehrály, co účastníci řekli a udělali, jaké příčiny a důsledky mělo jednání postav, jak vše skončilo, jak byly události hodnoceny v době, kdy se odehrály, jak byly hodnoceny na konci, jaké závěry z toho lze vyvodit, co je třeba vzít v úvahu).
Kultura. Materiály jazykové a kulturní povahy pro rozšíření obzorů a rozvoj asociativního myšlení.
Gramotné
V učebním plánu:
- vývoj a korekce gramatické stavby řeči (korelace slov ve slovních spojeních, analýza a stavba vět, slovní spojení);
- studium částí řeči a jejich gramatických vlastností;
- skládání vět ze slov, určování souvislostí mezi nimi podle otázek;
- Výběr příbuzných slov, zvláštnosti používání slov;
- studium ortogramů;
- znalost děl ruské literatury;
- rozvoj dovedností práce s textem (určení hlavní myšlenky, korelace s nadpisem, samostatný výběr nadpisu k textu);
- rozvoj a korekce schopnosti porozumět textu před čtením, během čtení a po čtení;
- schopnost vytvořit plán, převyprávět text podle plánu (jménem hrdiny díla).
Hlavní části kurzu:
Pravopis. Velká a malá tiskací písmena. Psaní, copy-book.
Samohlásková a souhlásková písmena, znaménka (měkká, tvrdá, nosná, interpunkční znaménka - jejich použití v ruštině). Označování měkkosti v kombinacích souhlásek s jotovanými samohláskami.
Kombinace ji, shi, cha, shcha, chu, chk, chn.
Pravopis vlastních jmen.
Hláskování bezzvučných samohlásek, bezzvučných souhlásek.
Čtení. Slova a věty. Dialogy, básně, beletristické texty.
Důraz. Hledání dalších slov.
Vytvoření pokračování textu.
Odpovědi na otázky z textu. Vymýšlejí si vlastní příběhy.
Čtení a převyprávění vybraných děl ruské literatury.
Gramatika. Odpovědi na otázky: "Kdo? Co?", "Co dělat?", "Co?".
Podstatné jméno a sloveso. Koncovky podstatných jmen. Pádové skloňování podstatných jmen. Jednotné a množné číslo. Předložky. Podstatná jména.
Komunikace. Popis předmětů podle plánu. Způsoby vyjádření modality.
Obrazná přirovnání. Definice významů slov. Zobecnění. Synonyma a antonyma.
Erudité (vyšší skupina)
V učebním plánu:
- klub hovoření
- debaty
- Řečnická a argumentační cvičení
- eseje
- psaní prezentací
- Psaní článků a zpráv
- tematické projekty
Mluvčí (RJC)
Průběh lekce: 5 minut na komunikaci (včetně zpráv a diskuse o domácích úkolech), 10 minut na jemnou motoriku, 10 minut na kreslení, 15 minut na pohybové lexikální hry, 20 minut na básničky a příběhy.
V učebním plánu:
- hry pro doplnění a obohacení slovní zásoby;
- popisy předmětů a činností;
- básničky a příběhy pro rozvoj řeči;
- hry s rýmy pro zlepšení výslovnosti a fonematického sluchu;
- rýmovačky a počítání říkanek;
- čtení básní a pohádek, řešení hádanek;
- lexikální hry pro rozšíření slovní zásoby a správnou stavbu vět;
- hry na rozpoznávání slov;
- rozdělení slov do skupin podle jejich významu;
- hry na rozvoj jemné motoriky (karty, kostky s písmeny);
- grafické znázornění symbolů a písmen abecedy k procvičování psaní;
- vybarvování: práce se stínováním a stínováním.
Vypravěči (RJC)
Program závisí na počáteční úrovni a dovednostech studentů.
Základní učebnice
Seznam základních učebnic a příruček používaných dětmi v Ruské škole v Brně. Materiály se kombinují a doplňují podle potřeb jednotlivých skupin.
Pro předškoláky
«Brzy do školy», Žukova O. — průvodce přípravou do školy.
«Rozvoj řeči», Uzorova O.V., Nefyodova V.A. - rozvoj souvislé řeči a myšlení u předškolních dětí, rozšiřování slovní zásoby, skládání příběhů z obrázků.
«Vývoj řeči u předškolních dětí» — pracovní sešit (3+, 4+, 6+), Denisova D., Drozhzhin Y. - vývoj řeči u předškolních dětí.
«Azbuka-nezabudka», T.B. Klementieva, V.V. Dronov - ruský jazyk pro rusky mluvící děti žijící v zahraničí.
Pro žáky prvních tříd
«Simulátor pro výuku čtení», Zhukova O. - Kniha pro výuku čtení.
«Jednoduchá a zábavná cvičení pro výuku čtení», Zhukova O. - Příručka pro výuku čtení.
«Rychlé učení čtení», Zhukova O. - Příručka pro výuku čtení.
«Abecední příběhy», Boková T. - příručka pro výuku čtení.
«Učím se číst!», Axelrod S. I. - 40 zábavných příběhů, které vám pomohou naučit se číst.
«Rosinka», Khamrayeva E. A. Dronov V. V. - učebnice ruského jazyka a kultury řeči pro předškoláky.
«Cesta do Ruska. Ruské svátky», Kostyuchenko M. je informativní kniha na téma dovolená.
Školní kopírovací knihy pro 1. třídu. Soubor 4 dílů, V. G. Goreckij, N. Fedosová - ve školních sešitech představuje systém práce na výuce psaní, který zohledňuje věkové zvláštnosti prvňáčků. Kopírovací kniha obsahuje zábavný a rozvíjející materiál.
Azbuka Fraus — písanka a procvičování, Rykovská Milena — výuka psaní souběžně s výukou kaligrafie v české škole.
Pro žáky druhých až čtvrtých tříd
«Chci mluvit rusky» — vzdělávací komplex pro dvojjazyčné studenty ruských škol v zahraničí.
«Zábavná ruská gramatika», Akishina A.A. je učebnice pro výuku ruského jazyka pro žáky základních škol.
«U táboráku» - učebnice ruštiny jako mateřského jazyka pro děti ve věku 7-10 let, které žijí mimo Rusko, mluví rusky téměř jako rodným jazykem, umí číst a psát.
«Do cirkusu!» — učebnice ruštiny jako mateřského jazyka pro rozvoj řečových dovedností rusky mluvících dětí ve věku 5-7 let, které trvale žijí v zahraničí.
«Dobrodružství v Literate City», Podgaevskaya A. - učebnice pro rozvoj ústních a písemných jazykových dovedností bilingvních dětí ve věku 7-8 let.
«Na cestě s gramatikou», Podgaevskaya A. - Učebnice pro rozvoj ústních a písemných jazykových dovedností bilingvních dětí ve věku 10-11 let.
«Ruský jazyk. Pravidla a cvičení. Třídy 1-3», Uzorova O.V., Nefyodova E.A. - učebnice představuje všechny hlavní pravopisné vzory v ruském jazyce, stanovené učebními osnovami pro základní školy. Učebnice ruského jazyka pro 1.-4. ročník, Kanakina V.P., Goretsky V.G. - obsah učebnice je zaměřen na formování funkční gramotnosti a komunikativní kompetence žáků.
«Krok za krokem k jedničkám aneb 50 lekcí s učitelem» — 2.-4. třída, Akhremenkova L.A. Kniha obsahuje materiál, který pomůže prostřednictvím postupně přibývajících cvičení osvojit si pravidla pravopisu a výslovnosti obtížných slov.
«Zápisník mladého spisovatele. Primer pro rozvoj psaní dvojjazyčných dětí», od D. V. Kumatrenka je systém tvůrčí práce s dvojjazyčnými dětmi ve věku 7-12 let, zaměřený na formování základních dovedností psaní.
«Literární četba: učebnice pro bilingvní studenty ruských škol v zahraničí», Chamrajevová E. A., Samatová L. M. - kniha důsledně rozvíjí komunikační dovednosti, řeč, logiku, myšlení, obsahuje lexikální a gramatický materiál potřebný pro úspěšnou komunikaci v ruštině, zajímavé texty obecně jazykového a kulturního zaměření.
«Mistrovství a práce překladatele», Troická T.S., Petuchová O.E. - literární četba, 3. třída. Učebnice se zaměřuje na problematiku literárního překladu.
«Učební pracovní listy pro čtení dětí», Ilyukhina V.A. - učební pracovní listy pro tvorbu kaligrafického písma u žáků základních škol v různých fázích učení, stejně jako oprava rukopisu.
Pro žáky od čtvrté třídy
«K A krok za krokem aneb 50 lekcí s učitelem» - 4.-9. třída, Akhremenkova L.A. - příručka poskytuje materiál, který pomůže pomocí postupně se komplikujících cvičení osvojit si pravidla psaní a výslovnosti obtížných slov.
«Ruský jazyk. Pracujte samostatně!», Barkova T. P., N. Nemtsova N. M. Pomůcka pro zlepšení dovedností samostatné práce.
«Literatura» - učebnice pro 5. ročník, Korovina V.Ya. Literatura a výtvarné umění, reflexe přečteného.
«Ruský jazyk. Pravidla a cvičení. Třídy 3-5», Uzorova O.V., Nefyodova E.A. - příručka představuje všechny základní pravopisné vzory v ruském jazyce, které poskytují osnovy základní školy.
«Rusky - správně» - opravný kurz, B. N. Sinochkina - kniha seznamuje se základními pravopisnými, gramatickými a lexikálními normami současného ruského jazyka a nabízí systém cvičení, která přispívají k jejich osvojení.
«Chci mluvit rusky» - vzdělávací komplex, Klein I., Egger Y., Fekker O. - důraz je kladen na jazyk a kulturu země bydliště, na znalosti a dovednosti, které žáci získali ve škole země bydliště, s cílem překonat interkulturní a mezijazykovou interferenci a předat znalosti a dovednosti získané během vzdělávání ve škole bydliště.
Pro skupinu RCT (ruština jako cizí jazyk)
«Soroka. Ruský jazyk pro děti», pracovní sešit, Averi M. - kurz je určen pro děti ve věku 7-9 let, které se začínají učit ruský jazyk.
Azbuka Fraus - písanka a procvičování, Rykovská Milena - pracovní listy pro rozvoj psaní v paralelní výuce kaligrafie na českých školách